Marknadsföring i motvind

Företag som fortsätter med marknadsföring i tuffa tider vinner på lång sikt. Särskilt om de fokuserar på långsiktigt varumärkesbyggande i stället för kortsiktiga säljmål. Trots det gör de flesta precis tvärtom. Marknadsbudgeten kapas och varumärkesbudskap som är avgörande för långsiktig identitet, byts ut mot snävare säljbudskap i hopp om snabba resultat.

Så vad gör du som marknadschef när du står med strypt budget och tongångar i stil med – Varumärke, det tar vi hand om när det inte brinner. Nu måste vi fokusera på sälj i alla kanaler!

Fyra sätt att bemöta och samtidigt hålla i varumärket:

  1. Allt har sin plats
    Många tror att synlighet i företagsgemensamma kanaler, eller traditionell reklam, är det enda som når kunderna. Det stämmer inte! Visa paletten av kanaler och lyft fram var respektive budskap funkar bäst – i kundmötet, eventet eller den pågående SoMe-kampanjen. Allt har sin plats och sin mottagare.
  2. Skapa trygghet med transparens
    Människor ogillar osäkerhet. Var transparent med strategin och aktiviteterna: vad, varför, när, till vem och med vilka mål. Följ upp och återrapportera. Numbers dont lie!
  3. Lyft fördelarna med att bredda befintliga kunder vs skaffa nya
    Lojalitet är värdefullt. Att vårda befintliga kundrelationer är mer kostnadseffektivt än att försöka skaffa nya. Prioritera aktiviteter som bygger relation med befintliga kunder (en bonuseffekt är att du stärker bandet mellan sälj och marknad).
  4. Fokusera på långsiktigt kundvärde
    När sälj skriker sälj, håll huvudet kallt. Äkta förståelse för kundens utmaningar skapar långsiktigt kundvärde. Vad håller kunden vaken om natten? Visa hur ni kan göra dem till hjältar. Anpassa budskapen för att lösa deras specifika problem.

Varma hälsningar,

Miriam