Få ditt varumärke att leva – 4 tips för mindre och nyare bolag

Många företag, särskilt större organisationer med lång historia, brottas ofta med en konstig uppdelning mellan företagskultur och varumärkesidentitet. Det första ”ägs” av HR, det andra av Marknad. Att arbeta separerat med kulturen på insidan och identitet på utsidan, leder till massor med dåliga saker som också är dyra att rätta till. Minskad autenticitet, missnöjda medarbetare, svårigheter att leva upp till varumärkeslöften. And the list goes on…

För mindre eller nyare företag finns det mycket att vinna genom att låta företagskultur och varumärke lira från början.

Så hur gör man det då? Här är några tips:

  1. Sätt det på agendan
    Gör företagskultur och varumärke till prioriterade frågor för alla i bolaget. Prata om det regelbundet och välkomna när medarbetarna visar engagemang.
  2. Inifrån och ut
    Involvera medarbetarna i att definiera och sätta ord på företagskulturen ni har eller vill ha. Diskutera vad som är viktigt för att skapa den önskade kulturen, vilka beteenden som syns, hur det känns och vilka värderingar som premieras. Det skapar en stark grund att stå på.
  3. Skapa engagemang i varumärkesbyggandet
    Inkludera medarbetarna i processen att forma varumärket. Låt alla komma med synpunkter och idéer. Alla behöver inte vara med i varje beslut men en känsla av delaktighet i processen kommer ge en ökad acceptans och fler medarbetare som engagerat ”lever varumärket”.
  4. Enkel uppföljning och utvärdering
    Att följa upp behöver inte vara dyrt och krångligt. I sin allra enklaste form, håll dialogen öppen genom att ställa frågor och lyssna aktivt. Vill du använda verktyg för att följa över tid så testa mentimeter eller enklare enkätverktyg som Survey monkey.

Varma hälsningar,

Miriam