08/03 2024

Sagans återkomst -så skapar du berättelser

Sagans återkomst – ge företagskommunikationen nytt liv och trollbind dina kunder

Det var en gång ett ord som hette storytelling. Det var uttjatat och folket slutade lyssna när det kom på tal och missade dess innebörd.

Ibland behöver ord en ny outfit för att fortsätta höras och lyssnas på.

Jag vill därför slå ett slag för sagan. De klassiska sagorna vi alla hört som barn eller nu i vuxen ålder de populäraste serierna på en streamingtjänst nära dig. De fångar vår uppmärksamhet, drar in oss i en värld av äventyr, berör och lämnar oss med reflektioner och minnen.

Nu, mer än någonsin, behöver företag jobba hårdare för att sticka ut på marknaden och fånga kundernas uppmärksamhet.

Så varför inte använda samma principer på företagskommunikation som i sagorna.

Här kommer 5 tips för att författa er saga:

Hitta er hjälte: Varje saga har en hjälte, och ditt företag kan vara just det. Identifiera det unika i er historia, era värderingar eller era produkter och låt det bli er hjälte och självklara huvudpersoner för kunderna.

Bygg upp spänning och konflikt: Precis som i en saga behövs det spänning och konflikt för att hålla läsarens intresse. Visa upp samhälls- eller marknadsutmaningar och hur ni bidrar till lösningen. Visa konkreta problem som ni löst åt era kunder.

Måla upp en bild av er värld: hur ser er vision ut? Vilka är era värderingar? Genom att skapa en värld med visioner om en önskad framtid lockar ni kunderna att vara en del av er historia.

Använd enkla och kraftfulla ord: Precis som i sagor är språket avgörande. Använd enkla och kraftfulla ord som väcker känslor och engagemang.

Låt era kunder bli karaktärer: Ge era kunder en roll i er saga. Berätta deras historia och hur ni har bidragit till deras framgång.

Dela gärna din erfarenheter eller tankar kring hur ni använder berättande i ert företag!

P. S. Man behöver inte gå så långt som att måla hela världen grön. Men det är bra och roligt att labba med det extrema för att komma fram till vilka nyanser man gillar mest. Och all cred till Pierre Edström för kreationen av världar i regnbågens alla färger.

Varma hälsningar,

Miriam