Två öron och en mun – konsten att lyssna för att skapa affärer

Efter många år på kundsidan har jag haft otaliga möten med konsulter som tävlat i grenen att berätta mest om sig själva, sina cv:n, tävlingsvinster och framgångssagor. Många har varit helt outstanding och om det delats ut medaljer hade flera av dom fått Guld.

Det har fått mig att reflektera över det gamla talesättet – två öron och en mun

Det är inte en slump att vi har dubbelt så många öron som munnar. Varför? För att betona vikten av att lyssna dubbelt så mycket som vi pratar. Varför? För att skapa meningsfulla relationer, förstå behov och, i affärssammanhang, lösa riktiga problem.

Nu när jag själv gått och blivit konsult blir vikten av två öron ännu tydligare.

Här är mina anledningar till att lyssna aktivt:

Förstå kunden
Genom att lyssna aktivt får du en fördjupad förståelse för kundens utmaningar, behov och önskemål.

Bygg relation
Lyssnande skapar ömsesidig respekt, vilket i sin tur stärker förtroendet och affärsrelationen.

Skapa unika lösningar
Kundens egna ord ger insikter och möjlighet att utforma skräddarsydda lösningar som passar deras unika behov.

Undvik missförstånd
Aktivt lyssnande minskar risken för missförstånd och felaktig tolkning av vad kunden vill ha.

Hitta försäljningsmöjligheter
Genom att lyssna efter signaler kan du identifiera nya försäljningsmöjligheter och utveckla affären.

Var annorlunda
Som sagt…allt för många är jättebra på att prata om sig själva. Att lyssna är ett enkelt sätt att skilja dig från mängden.

Varma hälsningar,

Miriam